چگونه آرایشگر شویم

برای یک آرایشگر حرفه ای شدن از کجا باید شروع کنیم؟

 

 

 

با این حرفه بیشتر آشنا شوید

در همه زمان ها انتخاب شغل و پیشه یکی از دغدغه های جوانان بوده که چطور میتوانم شغلی پیدا کنم که راحت باشد ، پر درامد باشد و از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار باشد که آرایشگری هر سه این موارد را در خود پوشش میدهد ولی از کجا باید شروع کنید؟

گام  اول انتخاب آموزشگاه:

آرایشگری شغلی حرفه ای و هنری است که در زمان قدیم برای یادگیری این حرفه باید نزد یک استاد آرایشگر میرفتید و به عنوان شاگرد یا وردست کار خود را شروع میکردید وبا تماشای موهایی که استاد کوتاه می کرد کار را فرا میگرفتید که این کار شاید بین یک تا پنج سال زمان میبرد اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی یادگیری این هنر ساده تر اما تخصصی تر شده.

مسیری که برای یک آرایشگر حرفه ای شدن باید طی کنید به شرح زیر است:

ابتدا باید یک آموزشگاه انتخاب کنید.این گام اول و مهمترین کاری است که باید انجام دهید و پیشنهاد میکنم  برای انتخاب یک آموزشگاه خوب وسواس زیادی به خرج دهید زیرا هرچه در ابتدا می آموزید اصولی و صحیح باشد شما سریع تر و قوی تر در بازار کار میتوانید ظاهر شوید. به مثال زیر دقت کنید:

خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج

یک آموزشگاه خوب چه معیار هایی باید داشته باشد:

معیارهای زیر برای انتخاب بهترین آموزشگاه­ آرایشگری مردانه مورد توجه قرار می گیرند:

1.امکانات آموزشگاه

یکی از معیارهای انتخاب آموزشگاه خوب، امکانات مناسب آن است. وجود کلاس های آموزشی مجهز با فضای مناسب و امکانات کامل از ملزومات یک آموزشگاه آرایشگری ایده آل می باشد.زیرا این شما هستید که قرار است از این امکانات استفاده  کنید و اگر امکانات آموزشگاه استاندارد نباشد هنگام تمرین با مشکل بر خواهید خورد.

2.اساتید مجرب

از دیگر معیارهای انتخاب بهترین آموزشگاه آرایشگاه مردانه، وجود اساتید ماهر و مجرب می باشد. به همین دلیل برای انتخاب یک آموزشگاه خوب، باید ابتدا از مهارت اساتید آن مطمئن شوید اما چگونه؟ کافیست رزومه اساتید را مطالعه کنید یا حداقل به پیج اینستاگرام اساتید مراجعه کنید.

3.مدرک معتبر

مدرک اعطایی از طرف آموزشگاه باید معتبر باشد تا بتوانید با این مدرک در آینده اقدام به کار در این حرفه نمایید.معتبر ترین مدرکی که میتوانید دریافت کنید مدرکی است که پس ازکسب نمره قبولی در امتحانات تئوری و عملی سازمان آموزشی فنی و حرفه ای کشور دریافت نمایید. این مدرک بین المللی بوده و با ترجمه آن می توانید در کشورهای دیگر نیز مشغول به کار شوید. اگر بخواهید یک آرایشگاه راه اندازی کنید ابتدا باید جواز کسب داشته باشد و یکی از الزامات اخذ جواز کسب، مدرک دوره های آرایش و پیرایش می باشد. همچنین این مدرک دارای کد بین المللی بوده و قابل ترجمه و ارائه به کشورهای دیگر می باشد.

4.آموزش مهارت ها و تکنیک های پرکاربرد

برای موفقیت در حرفه آرایشگری بهتر است که تمامی مهارت ها و تکنیک های لازم را فرا بگیرید. انتخاب آموزشگاهی که تمامی این مهارت ها و فنون را به خوبی و بطور کامل به شما آموزش دهند، بسیار ضروری است و ساده ترین راه برای انتخاب چنین آموزشگاهی آشنایی با برنامه و پلن آموزشی آن آموزشگاه است.

شهریه مناسب آموزشگاه

آخرین معیار انتخاب آموزشگاه شهریه است زیرا پولی که برای یادگیری این حرفه میپردازید هزینه نیست و در واقع مهمترین سرمایه گذاری است که شما روی خودتان کرده اید و من به شما اطمینان میدهم که به زودی چند برابرش را به دست خواهید آورد.

 

نظرات کارآموزان آموزشگاه

برای انتخاب بهترین آموزشگاه آرایشگری مردانه می توانید جویای نظرات کارآموزان آن آموزشگاه شوید. امروزه فضای مجازی راه مناسبی برای اطلاع از نظرات کارآموزان گذشته یک آموزشگاه است. بررسی خروجی کار از آموزشگاه ها و درصد اشتغال بعد از آموزش آرایشگری نیز یکی دیگر از راه های انتخاب آموزشگاه برای آموزش است.

 

معرف شما به بازار کار باشد

پیدا کردن یک آرایشگاه برای شروع فعالیت شما امری مهم است که این کار ممکن است برای شما بسیار مشکل و زمان بر باشد اما اگر آموزشگاهی که شما انتخاب میکنید شما را به بازار کار معرفی کند شما به سادگی و با اطمینان خاطر وارد بازار کار میشود و فعالیت حرفه ای خود را به انوان یک آرایشگر شروع میکند.

گام دوم کارورزی در آرایشگاه:

کارورزی چیست؟

به طور خلاصه هر تجربه آموزشی که همراه شغل باشد، کارورزی نام دارد. درواقع این ترکیب، کارورزی را به عنوان ابزاری فوق العاده برای کنکاش شغلی تبدیل کرده است. کارورزی می‌تواند برای شما به صورت اجباری یا اختیاری باشد. این دوره فرصت مناسبی برای آشنایی شما با فضای کار است که نه تنها سبب بالا رفتن قابلیت‌های شما برای اشتغال در آینده می‌شود، بلکه به شما قدرت انتخاب بیشتری برای انجام وظایف محوله می‌دهد. بدین ترتیب داوطلبین این حوزه بهتر می‌توانند به علاقه مندی‌ها و گرایشات خود در زمینه‌های مختلف، پی ببرند و نقاط قوت کارشان را  بشناسند.

 

هدف از کارورزی چیست؟

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که افراد جویای کار با آن روبرو هستند، کمبود تجربه عملی و به عبارت دیگر کم بار بودن رزومه کاری آنان است!‌ همان طور که می دانید امروزه اکثر آرایشگران اقدام به جذب نیرویی می‌کنند که سابقه کار به همراه رزومه حرفه‌ای داشته باشد. بنابراین افرادی با سابقه کاری کم یا کسانی که رزومه مناسبی ندارند، به راحتی نمی‌توانند آرایشگاه موردنظر خود را برای فعالیت بیابند. به همین دلیل دوره‌ کارورزی فرصتی طلایی برای حضور در بازار کاراست.

 بدین ترتیب افراد جویای کارنیز می توانند بدون دغدغه، مسئولیت‌های شغلی را بشناسند و تجارب ارزشمندی را کسب کنند که در آینده به پیشرفتشان کمک شایانی خواهد کرد.

به چه کسی کارورز می‌گویند؟

کارورز کسی است که به صورت داوطلبانه برحسب توانمندی‌های خود و با استفاده از دانش مقدماتی، برای ارتقا مهارت‌ به واحد صنعتی، خدماتی و… مراجعه می‌کند. یک فرد کارورز با داشتن دانش و تخصص تئوری در رابطه با یک شغل، اقدام به شرکت دردوره‌های کارورزی می‌کند. به بیانی دیگر هیچ فردی بدون داشتن دانش مقدماتی، نمی‌تواند به عنوان یک کارورز شروع به کار کند. مهارتی که در این دوره‌ها آموزش داده می‌شود، بیشتر به صورت عملی و مهارتی است.

 

 

شما بعنوان کارورز چه وظایفی در آرایشگاه دارد؟

به طور معمول کارورز طیف وسیعی از وظایف را در سطوح پایین‌تر، نسبت به آرایشگران با سابقه آن مجموعه به عهده دارند. وظایف مشخص یک کارورز با توجه به نوع انتظار کارفرما کاملا متفاوت می‌باشد. برخلاف استخدام، کارورزی بیشتر در زمینه آموزشی تاکید دارد و نه اشتغال به وظایف مشخص شده!

به بیانی بهتر در این دوره نباید انتظار این را داشت که کارهای با اهمیت بالا مانند: کوتاهی مو و سایرخدمات مهم به کارورز واگذار شود. این دوره می‌تواند برای افراد شرکت کننده، فرصت بی‌نظیری را ایجاد کند تا  یاد بگیرند که چگونه می‌توانند در آینده در آرایشگاه مورد نظرشان فعالیت داشته باشند.

تفاوت کارآموزی و کارورزی چیست؟

مهم‌ترین تفاوتی که کارآموزی و کارورزی دارند، یادگیری تئوری و حضور در محیط کارجهت یادگیری عملی است . مدت زمان کارورزی معمولا بین 6 تا 18 ماه زمان می‌برد. لازم به ذکر است که مدت زمان این دوره، به درجه گواهینامه دریافتی توسط کارورز نیز بستگی دارد. برخلاف  کارآموزی ، کارورزان در انتهای دوره خود هیچ گواهی رسمی دریافت نمی‌کنند. همچنین دوره‌های کارآموزی در مدت زمان کمتری اجرا می‌شوند. دوره کارورزی بنا بر تصمیم کارفرما، بدون پرداخت حقوق صورت می‌گیرد.از دیگر تفاوت‌هایی که این دو دوره آموزشی با یکدیگر دارند، میزان تعهدی است که در هرکدام از آن‌ها وجود دارد. درواقع کارورزان مدت زمان بیشتری را متعهد می‌شوند تا در واحد شغلی مشخص مشغول به کار باشند، در صورتی که این شرایط برای کارآموزان وجود ندارد. مدت زمانی که یک کارآموز موظف به همکاری با یک مجموعه است، کاملا متغیر می‌باشد. این شرایط فرصت خوبی را برای کارآموز ایجاد می‌کند تا بتواند در آرایشگاه های مختلف همکاری کند و تجربیات جدیدی را به دست آورد.

مزایای گذراندن دوره‌های کارورزی چیست؟

مزایایی که افراد مختلف با شرکت در دوره‌های کارورزی به دست می‌آورند، به اختصار عبارتند از:

  • آشنایی با محیط‌های کاری
  • آشنایی با اصول و قوانین فضای کار
  • امکان تبادل تجربیات با سایر همکاران
  • محک زدن علاقه مندی‌ها
  • به کارگیری خلاقیت در حل مسائلی که در حین آموزش به وجود می‌آید
  • افزایش خودباوری کارورزان
  • زمینه ساز فرصت‌های شغلی در آینده

مسیر شغلی و کارورزی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

همان طور که می‌دانید آرایشگران با اهداف مختلفی اقدام به پذیرش کارورز می‌کنند. یکی از مهم‌ترین اهداف آرایشگران از پذیرش کارورز، آموزش نیروی متخصص موردنیاز خود است. در واقع این دسته از آرایشگاه ها برای اینکه نیروی انسانی مورد نظرشان را با تخصص مورد نیاز تربیت کنند، اقدام به پذیرش کارورز می‌کنند. اتفاق خوبی که در این مجموعه‌ها برای کارورزان رقم می‌خورد، استخدام در جایگاه شغلی مشخص شده است. درواقع هراندازه آموزش‌های این دوره‌ها حرفه‌ای تر باشد، مسیر شغلی درخشان‌تری در انتظار افراد است!

 

 

گام سوم شروع فعالیت مستقل بعنوان یک آرایشگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.